torsdag 5 april 2012

Ominridning fortsätter :)

I måndags var min snälla, söta, goa, rara, vän Joanna hos mig igen och hade lektion, samt agerade moraliskt stöd, vilket var mycket trevligt och givande som vanligt. Tusen tack Joanna!

Vi började i hagen med att hämta hästarna och som vanligt när Joanna kommer så visar mina hästar upp allt det som vi borde träna mera på. I normala fall så är det för mig att bara gå in och hämta hästarna eller många gånger så väntar jag bara vid grinden så kommer de, men när Joanna är med så är det precis som om hästarna utmanar en och vill att jag ska visa vad jag går för :) När jag väl övertygade mina hästar om att det var en bra idé att vara med oss så började vi att leka med de i hagen, jag med Ekta och Joanna med Chevalen. Planen var i alla fall att rida Ekta igen, så när vi senare kom in i corallen så fortsatte Joanna med Chevalen och jag började förbereda Ekta för eventuell ridning. Att jag skriver eventuell beror på att jag börjar alltid med att kolla av så att hästen verkligen är med på det som vi ska göra, både mentalt och fysiskt. Är hästen spänd eller osäker så ser jag till att lösa det först innan jag går vidare med min plan.

Varje gång innan jag sitter upp på Ekta så börjar jag med att kolla av om hon är okey med att ha mig i zon 3 från marken. När det är ok så går jag vidare med att köra en squeez när jag står på pallen och kollar så att hon fortfarande vill ha mig i zon 3. När det fungerar, så kollar jag att det är ok att hänga på henne och samtidigt be henne om en lateral böjning. När detta fungerar så går jag vidare till att börja sadla henne, jag låter henne se och nosa på sadeln innan jag lägger den på henne, tar av och lägger den på henne igen tills jag ser att hon är ok. Sen går jag vidare till att spänna sadelgjorden vilket jag gör i minst 3 steg, jag spänner den successivt och rör på henne mellan varje gång. Sen ser jag till att hon får röra på sig med sadeln på och stigbyglar hängande för att se att även det fungerar. Efter det går jag tillbaka till min pall och kör squeez igen och kollar av zon 3, hänger på henne, böjer in huvudet och när hon är ok och vi båda är redo så sitter jag upp på henne.

Detta kan säkerligen för många tyckas vara en väldig krånglig procedur, men jag tycker inte att det finns någon som helst anledning till att sitta upp på en häst om den visar någon som helst tendens till att inte vara redo för uppgiften.

Den här gången var Ekta mer än redo och efter att ha suttit upp av av ett par gånger så började jag röra på henne lite i båda varven för att kunna följa hennes rörelser och på så sätt öva på min följsamhet och kunna slappna av och vara med henne i hela min kropp. Se vad hon ser, titta dit hon tittar, gå dit hon går, stanna när hon stannar. Detta är en sk Passanger lesson vilket är en mycket bra övning just för att träna upp att vara följsam och jobba med hästen. Mer om det en annan gång.

Nu är målet att nästa gång kunna vara "passanger" i fem varv åt båda hållen, vilket rent av kanske blir av redan idag :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar