fredag 24 februari 2012

Tillit A och O

I lördags var min duktiga tränare Joanna hos mig och vi jobbade på några grundläggande saker i hästkommuniation som handlade om tillit, approach & retreat och drive & draw. För ett ovant och oinsatt öga såg det säkert ut som att vi inte gjorde nåt förutom att jag gick där fram och tillbaka och klappade hästen och gav den godis då och då. Men som sagt vi går inte vidare förrän grunden är stadig, dvs är hästen inte trygg och lugn och känner sig säker i det vi gör med den, så tvingar vi oss inte på den. Allt handlar om tillit och hästens egna vilja. Sen tränade vi också på betsling ur hästens synvinkel. Det ska vara roligt och givande för hästen så att det själv väljer att bli tränsad. Här kommer en liten film på vad vi har åstadkommit efter ett par gångers träning. Detta är tredje gången vi tränar och allt är inte tipp topp än, men med tanke på att denna häst verkligen avskydde bett och träns och gjorde allt för att slippa få det i munnen, så tycker jag ändå att vi har kommit en bra bit på vägen :)

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Vad kul att se en film på betträning! Vad är det för godis du använder dig av? Det ser ut att vara något väldigt smidigt och gott.
    / Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anna
      Kul att du tyckte om inlägget. Det är egentligen inget godis, jag tycker inte om att ge hästarna extra sötsaker. Det jag använder är gräspellets från St. Hippolyt som heter Pre Alpin Light Protein
      http://www.hippolyt.dk/?SE/Produkter/H%C3%A4st/Foder/Grovfoder%20och%20spannm%C3%A5l.aspx
      Ja, hästarna älskar det :)
      /Bea

      Radera