måndag 23 april 2012

Passenger lesson

I måndags (16/4-12) fortsatte vi med våra passenger lesson. Först var det Chevalens tur, vi började med lite "friendly game", medans han åt lite gräs. Sen fick det bli lite "touch it" på lite oliga föremål. Efter det gick vi till corallen, jag sadlade honom och hoppade upp. Vi testade lateral flexion och om "handbromsen" funkade och så bad jag honom om att flytta på framdelen och så gick vi iväg.  Mot min förvåning bjöd han direkt på gångarten och höll den utan att stoppa. Vi gjorde våra 5 varv i båda varven, han var så himla mjuk och avslappnad i kroppen och höll en jämn takt hela tiden.  Sen gjorde vi "9 step backup" vilket han också var helt med på. Jag var jättenöjd, hoppade av och vi gick tillbaka till hagen där Ekta väntade otåligt.
Det är så härligt när hästarna vill så himla gärna vara med en så de nästan slåss om vem som ska få vara med en. Jag gjorde likadant med Ekta. först "friendly game" medans hon åt, sen lite "touch it" och sen in till corallen för lite "passenger lesson" igen.  Väl inne i corallen så visste hon vad som var på gång och hon hade bråttom. Det var inte det att hon inte ville, det skulle bara gå fort. Jag fick lägga på henne sadeln och så var hon iväg. Okey, vill du gå så får du. Så tyckte jag att vi måsta i alla fall spänna fast sadeln, okey sa hon och så var hon iväg. Så spände vi sadelgjorden igen, och så var hon iväg och lika så när vi spände den igen. Det var ju bra tänkte jag, hon var lugn och avslappnad och ville själv röra på sig. Så började hon med "touch it" på tunnorna. Efter en stund så tyckte jag att jag kunde hoppa upp, men det hade hon inte tid att vänta på och ville hela tiden gå iväg. Jag tolkade det som att hon inte ville ha mig i zon 3 först så jag lät henne vara och kollade vad hon skulle hitta på. Hon gick iväg och "parkerade" sig själv vid ena tunnan. Eftersom jag såg på henne att hon förväntade sig att jag skulle komma efter henne och hämta henne, så gjorde jag det helt motsatta och gick från henne och satte mig på min nya pall. Snacka om att hon blev förvånad. :) Jag tänkte att nu ska jag bara sitta här och vänta ut henne. Jag bestämde mig att inte göra någonting bara vänta och inte heller röra henne om hon skulle komma till mig innan hon rörde mig först. Det tog en stund, jag satt där säkert i 10 min minst innan hon bestämde sig för att komma till mig, hon kom, ställde sig jämte mig, men rörde mig inte. Efter någon minut gick hon sin väg igen. Det syntes tydligt på henne att hon funderade på vad som var på g. Den här gången gick hon bara iväg några meter och så stannade hon och vände sig om och tittade på mig igen. Jag fick påminna mig säker tusen gånger att "nu gör du ingenting, VÄNTA" Så kom hon tillbaka, stoppade in sitt huvud i mitt knä och tryckte med mulen mot minna ben. Snacka om LYCKA :) Då klappade jag om henne och myste en liten stund. Efter det så tyckte jag att jag egentligen borde ha slutat där, men som vanligt eftersom man har en tidspress på sig så ville jag upp på henne. Dessutom var hon helt lugn och avslappnad, men jag vet att det var det hon förväntade sig att jag skulle göra. Jag testade igen zon 3 och nu var hon okey med det, så jag satt upp. Jag testade "lateral flexion" vänster inga problem, höger lite motstånd, gick lite runt och piskade med svansen i protest. Bad henne om att flytta framdel och så var vi iväg. Även hon bjöd självmant på gångart, så jag åkte bara med. Det blev inte några exakta 5 varv, men vi rörde oss ganska mycket över hela corallen och avslutade det hela med "9 step backup". Jag gjorde ett sista test av "lateral flexion" och nu funkade även det. Även Ekta var mer avslappnad och hade mer "go" i kroppen mot de förra gångerna. Lycklig satt jag av och ledde henne tillbaka till hagen, väl där fick jag den där blicken igen "jaha, blir det inte mer?" . Nu hoppas jag att vädergudarna kan erbjuda oss lite mera fint väder så att vi kan fortsätta med våra små påhitt. Idag har även min pad kommit, så nu blir det mera barbacke ridning på schemat. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar