måndag 30 januari 2012

Då var det dags igen

Efter flera veckors av stiltje har jag äntligen fått möjlighet att få leka med hästarna. De var väldigt mycket med och var pigga och glada. När Chevalen insåg att jag tänkte fånga honom så ville han inte alls bli fångad, men han ville fortfarande vara med  mig. Jag gjorde massor av friendly game och gav honom godis varje gång han vände huvudet mot mig när jag stog vid bogen. Till slut fick jag ta på honom grimman, men istället för att ta ut honom ur hagen som han förväntade sig så gick jag ifrån grinden och lekte med han en liten stund inne i hagen och jämte de andra hästarna, sen gick vi bort till grinden och ut. Vi gick in i corallen och körde touch it på konerna, varje gång han pillade på de så fick han godis. Så fick han syn på en kon längre bort som jag inte hade ställt upp och gick dit självmant direkt typ "Å det finns en till här matte" nosen på, kolla med mig "Godis?" Japp. Sen bad jag honom också att gå över bommen ett par gånger och till slut även stanna med bommen under magen. Det var lite trixit men gick till slut :) Sen gick vi ut på gärdet och körde stick to me vilket gick hur bra som helst, både framåt och bakåt och i skritt och trav. Så testade vi lite traveling circels och det gick ganska bra, fast han tyckte att han med kunde springa rakt fram när jag gick rakt fram. Det slutade med att jag gick i mini cirklar framåt medans han sprang i cirklar runt mig. Nu vet jag dock hur jag ska göra efter konsultation med min tränare Joanna så får vi hoppas att jag kommer göra mer rätt nästa gång.

Så var det Ektas tur. När jag kom tillbaka med Chevalen och släppte honom så ville han bara vara med ännu mer och tyckte att jag skulle fortsätta med honom. Då blev Ekta sur på hon för att hon visste att det var hennes tur och gjorde lite utfall mot han. Lite kul att de "slåss" om att få vara med en. :) Först blev jag lite osäker då det var så länge sen vi höll på och hon visade ganska mycket energi i hagen. Hon vart också lite osäker så vi gick lite fram och tillbaka och körde lite stick to me mellan hagen och corallen. När hon hade fått tita och nosa på alla "läskiga" saker å gick vi tillbaka till corallen och började med touch it på konerna. Hon gjorde likadant som Chevallen, "Å kolla, en till ligger där" Lika så hon fick en godis bit varje gång. Sen bad jag henne att gå runt konerna, var för sig. Varje gång hon rundade konen så bjöd jag in henne och gav henne godis. Det krävdes inte mer än två gånger runt varje kon innan hon fattade vad som skulle göras. Sen gjorde vi en hel åtta och så fick hon godis. Så slutade vi där och körde stick to me tillbaka till hagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar