lördag 25 februari 2012

Ny hatprodukt

Satt idag och kollade genom en av Sveriges största ridsports kataloger och insåg att de säljer enbart prylar för symptombehandling. Vad jag menar med symptom behandling kan ni bl a  läsa här Symptombehandling - När gör vi det egentligen?  
Kortfattat kan man säga att symptombehandling är när man döljer alla problem som man har med sin häst genom att använda diverse skydd,  hjälpmedel och produkter som hindrar hästen för att visa när något skapar obehag för den,  istället för att lösa de. I denna katalog hittade jag ytterligare en riktig hatprodukt nämligen detta:
Grästygel 
 
Och så lyder beskrivning av denna produkt:
"Äntligen den smarta tygeln som hindrar glupska hästar att dra ner huvudet för att äta. Även bra för de som kommit på att man kan sänka huvudet för att bli av med sin ryttare."

Om man tittar noga på bilden så ser man en extra tygel som löper genom en ring i nackstycket och vidare ner till bettet där den är fäst.
Då tänker jag så här, vad händer då i min "glupska" hästs mun när den sänker ner huvudet för att äta? Vilken enorm skada tillför jag min häst då? Eller den hästen som genom att kasta av sin ryttare faktiskt försöker säga att sadeln klämmer och plågar den vid varje steg den tar.

Själva produktbeskrivning talar sitt klara språk för vilken attityd man har till hästar inom detta företag.

Sånt gör mig bara så himla ledsen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar