fredag 9 mars 2012

Delade meningar

I torsdags när jag kom ut till kusarna så tyckte jag att jag hade en plan. Jag skulle ta Cheval på  hans promenad och jag skulle börja med honom då jag visste att det skulle ta kortast tid. Sen skulle jag ta Ekta och sadelträna henne. Jag började plocka fram alla prylar som jag skulle behöva och sen gick jag iväg med Chevalen. När vi kom tillbaka var det Ektas tur tyckte jag, dock inte hon. Hon var sur och grinig och t o m hotade med ett bakben när jag var inne hos henne. Jaha, tänkte jag då får vi ta itu med det då. Så vi höll på där fram och tillbaka och pendlade med att klappa henne mellan bakdel och framdel. Jag hade grimma med mig hela tiden men jag tänkte inte ta henne förrän hon var OK med det. Efter en bra stund så fick jag till slut ta på henne grimman och då tänkte jag att jag tar inte ut henne på en gång, bara är kvar en stund till och klappar om henne. Sen  gick vi bort till sadeln och jag visade henne den och hon fick nosa och bita på den, hon var inte alls rädd, men VILLE bra inte. Hon ville äta sitt hö, punkt. Fast de har fri tillgång till hö, så är höet inne alltid mycket godare. Sen började vi lite med sadel på och sadel av, men hon spände sig super så fort den kom på och visade tydligt missnöje, så fort jag såg lite bättre attityd och att hon blinkade och tuggade med sadeln på så slutade vi. Igår när jag kom till stallet så tänkte jag att det är bara fortsätta och hoppas på att det går bättre. Jag plockade fram alla prylar igen, gick bort till Ekta och hon var på en helt annan humör, nu ville hon vara med mig. Så vi började igen i boxen med att borsta henne, vilket hon inte alls gillar, men "godiset" fick hjälpa till. Sen började vi med grimman och det tog inte alls lika lång stund som dagen innan, men vi stannade kvar i boxen en liten stund i alla fall innan vi började med sadeln. Sen gick vi bort till sadeln och hon fick titta, nosa och äta godis från den. Sen började vi först med pad på och av och när det var ok, vilket det var ganska omgående så tog vi sadel på och av. Eftersom det gick så bra, så slutade vi där, då jag även var tvungen att verka hennes framhovar, det var lika bra att passa på när fröken var på det braiga humöret. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar