måndag 5 mars 2012

Vilken helg det har varit

Ja, helt underbar! Sol och lagom kallt. Har varit på promenader med Chevalen, det får vi nog hålla på med bra många månader framöver :( Tur att han tycker det är roligt att gå framåt i alla fall. Hans ben ser kanske något bättre ut, kylleran har faktiskt gjort honom gott. Så håll alla tummar och tår där ute. Sen har jag jobbat en del med Ekta också. I lördags var hon så in i bomben speedad  Riktigt RB, har nog aldrig sett henne sån innan, men vi tog det lilla lugna. Började först med att låta henne springa i en halvmåne framför mig och vända håll hela tiden, för att få henne att tänka. Sen började jag gå istället samtidigt som hon fick fortsätta springa i en halvmåne och fortsätta byta håll, det var mer effektivt för att bara efter ett halvt varv i corallen så var hon lugn. Testade lite touch it och hon började genast att leka med tunnorna, testade åttan och hon gjorde den både i skritt och trav. Sen tog fantasin slut och jag tyckte att jag kunde nöja mig med våra "färdigheter" Igår var hon väldigt lugn när vi lekte, så det var skönt att se. Idag testade jag om tränsningen satt och det var inga problem med Chevalen. Jag satte mig t o m på en pall för att utmana mig själv lite, jag höll upp tränset och han tränsade sig glatt hur bra som helst. Ekta har vi däremot inte kommit lika långt med. Hon gör inte vad som helst för godiset. Får hon inte sitt godis när hon trycker med mulen på bettet så vill hon inte vara med. Så där har vi lite till att jobba på med.

3 kommentarer:

  1. Hej!
    Anna heter jag. Johanna Nieznaj gav mig en länk till din blogg, jag bor i Jönköping och fattade det som att du bodde nånstans i närheten där. Jag såg en film på din betträning, måste bara nyfiket fråga vad det är för godis du använder? Det ser smidigt ut och inget spiller du heller. Samt hästen verkar gilla det! Så jag blev nyfiken. Ha det bäst! / Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anna
      Kul att du tyckte om inlägget. Det är egentligen inget godis, jag tycker inte om att ge hästarna extra sötsaker. Det jag använder är gräspellets från St. Hippolyt som heter Pre Alpin Light Protein
      http://www.hippolyt.dk/?SE/Produkter/H%C3%A4st/Foder/Grovfoder%20och%20spannm%C3%A5l.aspx
      Ja, hästarna älskar det :)
      Jag bor i Solberga, ca 5 mil sydost om Jönköping.
      /Bea

      Radera
    2. Anna Andersson9 mars 2012 kl. 11:41

      Hej igen!
      Tusen tack för godistipset! Jag tror jag hittade dig på Parelli Connect idag. :) Världen är liten!

      Häls Anna

      Radera