fredag 23 mars 2012

Ständigt återkommande fråga

En ständigt återkommande fråga som jag får och ofta läser på olika hästforum och bloggar är:
"Hur ofta tränar du NH?"

Jag väljer att svara med en motfråga,
"Hur ofta pratar/umgås du med din partner eller bästa kompis?"
För att förklar vad jag menar ska jag nu göra en liknelse.

Tänk er NH som ett språk, vårt egna modersmål använder vi dagligen, varenda vakna stund, så fort vi behöver förmedla något till vår omgivning. Så fort vi behöver göra oss hörda, så fort vi vill något osv. Tänk er nu att ni ska flytta till ett annat land och ska lära er ett nytt språk. Om ni då väljer att träna/öva på det nya språket bara ibland, kanske en gång i veckan och i övrigt använda er av ert gamla språk, så kommer ni säkert att bli hyfsat duktiga och kunna göra er förstådda i det land som ni ska bosätta er. Ni kommer dock aldrig bli så duktiga på det nya språket, så att det inte kommer märkas någon skillnad, ni kommer säkerligen ha en brytning och folk runt omkring er kommer alltid att se och höra att ni inte är födda i samma land och att ni inte är en av de. Men om ni istället väljer att öva in det nya språket varje vaken stund, kommer ni att ganska snart att även tänka i det nya språket, orden kommer per automatik, ni kommer att lägga till er med en dialekt och folk runt omkring er kommer att tro att ni är en av de, att ni är födda i samma land och har samma modersmål.

Samma sak är det med NH, om ni väljer att träna på NH bara ibland, kanske en gång i vecka eller när ni ska göra en viss grej med eran häst. Ni kommer med stor sannolikhet bli en bättre hästmänniska, mycket bättre i er hästkommunikation och ni kommer säkerligen få en annan syn och förståelse för eran häst och hästar överlag. Men hästarna kommer alltid att märka skillnad och se er som annorlunda. Däremot om ni använder er av NH varenda vakna stund som ni tillbringar med er häst och utan att behöva tänka på vad ni ska göra och när, först då kommer ni att uppnå Natural Horsmanship och bli en sann horseman. Först då kommer era hästar att se er som en naturlig del av flocken och ni kommer att bli accepterade som en av de.

Så mitt svar på eran fråga blir:
Varenda vakna stund som jag tillbringar med mina hästar. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar