söndag 25 mars 2012

Ominridning påbörjad

Idag när jag kom till stallet bestämde jag mig för att ta tag i Ektas igångsättning med sadel. Då hon inte har varit riden det senaste året plus att hon alltid har varit rädd och spänd när sadling kom in i bilden, så bestämde jag mig för att vi får göra om allt från början. När hon kom till mig för fem år sedan var hon fullständigt livrädd för sadeln, hon flydde så fort hon såg den och när man väl fick alla grejer på henne så bockade hon i evigheter. Jag började med att kolla upp henne eftersom i min värld är det inte normalt att en häst beter sig så. Mycket riktigt så hade hon låsningar som en kiropraktor fick hjälpa oss med. Efter det så började successivt att vänja och visa henne att sadlar var okey.

Tillbaka till dagens äventyr, min plan var att om hon var ok så skulle jag sitta upp och eventuellt ta några steg i skritt. Vi började redan i hagen, min idé var att hon skulle komma till mig och låta mig att sätta på henne grimman. Det tog sin lilla tid, då när vi började så hade hela flocken bestämt sig för att vila vilket gjorde att hon inte alls ville vara med mig. Jag började med att gå mot bakdelen på henne och varje gång hon tittade på mig så vände jag om och gick ifrån henne, ganska snart hade hon vänt sig mot mig och när jag bjöd in henne så kom hon till mig, men så fort jag försökte sätta på henne grimman så gick hon iväg och vi fick börja om. Tur att det finns godis, varje gång hon kom och stannade hos mig så förstärkte jag det med att ge henne godis. Till slut fick jag sätta på henne grimman, hon var dock inte helt övertygad om att hon ville vara med, men hon ville inte gå ifrån mig direkt heller.

Sen började vi med stick to me ut mot grinden och vit tog verkligen god tid på oss där också. hon var inte helt ok med att lämna flocken men hon var inte RB nån gång, så jag fortsatte i hennes takt. Väl utanför hagen fick hon mumsa på det söta gräset som har börjat komma upp, sen fortsatte vi med stick to me upp mot corallen. På vägen upp blev hon mer och mer osäker på om hon verkligen ville vara med, men fortfarande LB och lugn, vi gjorde några volter tillbaka när hon blev för osäker och jag tänkte att vi går lite för fort fram, men eftersom hon var hela tiden LB och klockan tyvärr tickade iväg så vågade jag att gå på lite mera. 



Väl i corallen så gjorde vi lite touch it och hon fick även nosa på sadeln. Sen stod vi vi sadeln och jag borstade henne. Så gick vi iväg lite och gick bort till pallen som jag brukar sitta upp från, så stod vi där ett tag och körde massor av friendly game, och lite squeez, så att hon kom mig närmare och närmare och till slut så var hon med sidan precis intill mig, så då började jag att hänga lite på henne, vilken hon var helt ok med. Sen gick vi tillbaka till sadeln och jag sadlade henne helt utan problem, hon spände sig bara lite en gång, men då bad jag henne vända huvudet mot sadeln så att hon såg vad som låg på henne, och då var hon okey.

Sen fick hon röra sig med sadeln på och jag spände sadelgjorden i omgångar, efter det så släppte jag ner stigbyglarna för att se vad hon sa om det när det hängde och dinglade, men det var också ok. Så testade vi lite åttan vilken hon gjorde jätte bra i både skritt och trav och lite cirkling game. Sen gick vi bort till pallen igen, jag fixade till mitt 22" rep så att jag fick ett par tyglar, sen hängde jag på denne igen och böjde in hennes huvud, inga problem där heller och då tänkte jag att nä, nu sitter jag upp. Med darrande ben så böjde jag in henne huvud och satt upp. Klantig som jag var så kunde jag inte snabbt hoppa av ut i fall att något skulle hända så avsittning var väl kanske inte så där jätte graciös men hon sa inget om det heller som tur var. Eftersom hon var helt lugn och bara stod kvar så tänkte jag att jag måste göra det en gång till, gjorde om samma procedur med att böja in hennes huvud sitta upp, böja huvudet åt höger, åt vänster och på ett bättre sätt den här gången sitta av. Sen var vi nöjda, jag började leda henne hot sadelvagnen och då stannade hon och tittade på mig som om hon ville säga "Blir det inte mer?" Jag sadlade av henne, hon gäspade och så gick vi lyckliga tillbaka till resten av flocken. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar