söndag 20 maj 2012

Kroppsmedvetenhet och fokus

Att använda sitt kroppsspråk rätt är A och O när man jobbar med hästarna. Det gäller att alltid använda sitt kroppsspråk på rätt sätt och alltid likadant om man ska kunna vara tydlig för sin häst. Det kan handlar om små, små, små detaljer som gör om hästen förstå en eller inte. Det är dock väldigt svårt då man inte ser sig själv, man tror att man gör på ett visst sätt men i själva verket blir det inte alltid som man har tänkt sig. Det är jätte viktigt att öva på det hela tiden och verkligen tänka på att man använder sitt kroppsspråk.
Fokus är också ett väldigt viktigt värktyg. Hästerna är också experter på att störa vårt fokus så vi tappar den och följer deras fokus i stället. Vi tittar på vad hästen gör istället för att följa vårt fokus och fullfölja det vi bett hästen om att göra. När vi tappar vårt fokus skapas förvirring hos hästen. Den ser direkt ”Aha, du vet inte vad du vill, då är det bättre att jag tar över så gör vi som jag vill istället, du är ingen trygg ledare, följ mig istället.”
Hur gör man då? Jag är ingen expert, men jag ska försöka förklara hur jag tänkte och vad jag gjorde. För det första så besämde jag mig för att verkligen använda mig av alla (om behövdes) 4 faser, varje gång jag gjorde något. Jag tänkte också på min energi, att alltid starta med att ta upp min energi i min kropp innan jag började med faserna. Sen tenkte jag också på att genomföra mina faser alltid likadant. Nästa sak var att följa mitt fokus vad som än händer.
Vi började med att sätta upp 4 st koner på en rak linje där hästarna skulle få göra wave emellan. Eftersom gräset har kommit och hästarna gärna vill äta så bestämde jag mig från början att de skulle få äta vid första och sista konen och ingen annan stans. Första gången blev hästrna jätte paffa. ”VA! Vi brukar få äta var vi vill!” Det räckte med en gång åt båda håll sen visste de ”Aha, du tar oss till en ätplats, Okey”
Vi gjorde wave i både skritt och trav, sen började vi med lite circling game. Samma sak där, jag tänkte jätte mycket på att använda min kropp rätt. Börja med att sätta ut rätt ben, sen peka så var hon iväg. Hon gick dock bara ett kvarts varv och så vände hon. Vi började om, och så vände hon. Nu tänkte jag att då taggar jag platsen där hon vänder och WOW vad RB hon blev. :) Vi gjorde ingen stor grej av det, bara fortsatte, även att hon var lite RB. Rätt eller fel vet ej, men hon blev inte värre, så helt fel var det nog inte. Jag uppfattade henne mer som extrovert än RB, eftersom hon var med hela tiden, hon blinkade och tuggade mycket. Hon var mer pigg och frammåt än rädd. Eftersom hon ville vända hela tiden så tänkte jag OK, vi kör lite change of direction, också i både trav och galopp.
Sen förflyttade vi oss till corallen och hon ville fortfarande springa, så varför inte. Så vi fortsatte med lite circling över en bom och lite transition mellan skritt och trav. Sen gick vi till tunnorna och hon körde touch it direkt så gjorde vi ett par åttor i både skritt och trav och de var båda super :)
Att hon blev lite RB i början tror jag beror på att jag började med wave direkt istället för att börja med touch it på konerna. Det var en ganska ny grej för henne som vi inte har gjort på länge och jag tror att det var det som speedade upp henne en aning.
Jag lekte likadant med Chevalne, vi började också med wave och så fick han äta vid första och sista konen. Lika förvånad blev han :) och lika snabbt fattade han vad som gällde :)
Han var också mer framåt och jag tror att det var min tydlighet som gjorde honom mer allert. Sen gick vi vidare till corallen och körde stick to me i både skritt, trav och även galopp :) Även han bjöd på change of direction så vi gjorde det i både trav och galopp. Även vår circling fungerade och tansisition mellan trav och galopp :)
Vi gjorde också ett par åttor och den här gången gjorde han de med vilja och glädje och fart i benen.
Vi får väl se om det bara var en tillfällighet eller om jag kan ta åt mig äran att jag faktiskt lyckades vara tydlig i mitt kroppsspråk även om vi tappade vårt fokus några gånger :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar