tisdag 27 december 2011

Detta är inte normalt

 Detta är ju helt tossigt, det är 21 grader varmare i år mot vad det var förra året. Visserligen inte mig emot, men om det bara kunde sluta blåsa nån gång. Natten till igår var det ytterligare en storm som drog förbi oss här. 2 st stormar på drygt en månad. Trivs inte riktigt med det. Som tur fanns det nu inga fler träd som kunde blåsa ner. Hästarna var också helt oberörda av att det blåste, visst var det lite mera spring i benen på de än vanligt, men det var inget stressade, så fort de fick sin "kvällsmat" så stod de så fridfullt och mumsade i sig av den goda maten. Det var väldigt skönt att se :) Det finns bara en positiv sak med att det blåser, hagen torkar upp. Igår grävde jag en liten fåra genom hela biten bakom stallet, för hand med spade, puh, det tog 1,5 timme, men som det rann undan.

Hästarna och jag har haft ett litet ofrivilligt uppehåll i träningen nu pga allt som det "fina vädret" ställer till med för oss. Var tvungen att fixa allt som den första stormen ställde till med, sen när allt blötsnö smälte bort, så blev det översvämningar överallt så det fanns ingen stans att vara på, sen började det blåsa igen, och hemma i Lidhult, där BLÅSER det när det väl gör det.

Jag har dock pysslat lite smått med kusarna, de stunder de har varit inne. Chevalen har blivit lite mera sig själv igen. Han har fått tillbaka sin plats i stallet och bara det gjorde att han blev mindre sur. I förrgår tränade vi på bettet igen. Har bytt till ett smalt 3-delat som verkar passa bättre. Det tog betydligt kortare tid mot första gången och så fort han håll fast det så tog jag ut det igen och så fick han godis. Han gör vad som helst för sitt godis. 

Ekta visade mig hur en kort fas 1 följt av snabb fas 2, 3 och 4 ska se ut. Hon moppsade upp sig mot Chevalen igår som "råkade" tittade på hennes mat. Hon lade öronen slickade bakåt och gav honom näst intill dödlig blick och sen flög hon mot han som en raket. Fast bara halvvägs, det behövdes inte mer, han vände bort blicken genast och fortsatte med sitt hö som om han ville säga, "Ja, ja, håll du på du PMS tant, som om jag bryr mig" Sen kom Tryggve och hon försökte med samma sak, men en bergvägg flyttar man inte på så lätt, han la bara öronen bakåt och tyckte att "Studsa du lilla gumman, jag ska bara äta ditt hö, så studsa du om du tycker att det är roligt" Då kom Chevalen och gick emellan och talade om för Tryggve att han skulle flytta på sig, han körde bara med lååååååååååååååååååååån fas 1 vilket räckte och sen mumsade han och Ekta på hennes hö tillsammans. Lugnt och fridfullt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar