onsdag 21 december 2011

Kan man inte komma på bättre ord

Jag tycker att det är så tråkigt med orden hästhantering och hästhållning. Jag kommer dock inte på något bättre ord själv, men jag tycker att de orden har ett sånt negativt klang. Redan från start så får man en felaktig och negativ inställning till hästar och horsmanship och misstolkar det hela. Jag förknippar ordet hantering med gods och varor och det är inte hästar. Varor och gods hanterar man, man förflyttar de från punkt A till B, man lagerhåller de. Lika så med hästhållning, det låter som att det är något man ska förvara. Detta gör nog att många redan undermedvetet tolkar när de hör ordet hästhantering att det är nåt man gör med hästen tillfälligt och sen måste den förvaras någonstans.

Jag hanterar inte mina hästar, jag umgås med de, tar hand om de, leker och lär med de. Horsmanship för mig är något som man är och gör med hästarna hela tiden, det är en livsstil ett sätt att vara, ugås och kommunicera på. Mina hästar förvaras inte heller, det får gå ut och in som de vill och vandra runt hela dygnet. 


Jag blir också så road och samtidig uppgiven varje gång jag läser i olika hästannonser på nätet, "NH tränad", "Kan (hästen) en del NH", "Hanteras enligt NH", "Gör lite NH ibland" osv. NH eller natural horsemanship är något naturligt för hästarna, det är deras "språk" deras sätt att kommunicera. Det är ett delvis medfött delvist inlärt beteende, inget som man tränar på då och då. Det är vi människor som måste lära oss och ändra vårt sätt att vara på om vi vill uppnå ett naturligt horsemanship. Vi måste lära oss att se saker med hästens ögon, respektera dess grundläggande behov, först då kan vi bli accepterade och respekterade i en hästflock.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar