torsdag 29 december 2011

Pippibird

Ikväll när jag skulle släppa ut hästarna efter att ha kvällsmatat de så upptäckte jag en liten grå sudd i ena hörnet inne i Ektas box. Shit tänkte jag vilken råtta, blind som en är, men efter en närmare titt såg jag att det var en liten fågel. Nej, tänkte jag lille pippi har den gått och dött, jag började pilla lite på den och då såg jag att han började vakna till, först när jag väl hade den i handen så sa det trrrrrrrrrrrrrrrrrrrd och den flög iväg. Jag började titta efter vart den hade tagit vägen men såg den inte först. Minuten senare såg jag att den traskade på golvet och titade lite snett på mig. Jag gick bort till sadelkammaren och hämtade lite mat till den då jag tänkte ut i fall att den skulle vilja äta. Under den korta tiden som det tog för mig att gå fram och tillbaka till sadelkammaren så hade lille pippibird traskat tillbaka och kurrat in sig i spånet igen och somnat om. Den här gången han han inte somna helt då han rörde på sig lite fortfarande när jag lade maten jämte den. Hoppas att ingen katt tar den bara och att den bara sov. Den såg inte skadad ut men vad vet jag om fåglar. Niu har jag googlat på den och förmådligen är det antingen en gul- eller blåmes och förmodligen en hona. Får väl se vad som händer och om den är kvar levande imorgon. Hoppas den klarar sig. Jag fattar inte att den har kunnat ligga där hela tiden medan Ekta var inne och att hon inte brydde sig om den ens. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar