tisdag 29 november 2011

Dagen efter stormen

När jag kom till stallet igår så såg jag på hästarna att de var både trötta och lite skärrade efter nattens blåsväder. Min plan var att leka med de lite, men sen insåg jag att det var bättre och låta de få vila och smäälta allt som hade hänt. Jag brukar inte förmänskliga mina djur eller ge de mänskliga egenskaper, men rätt ofta så dyker det "text remsor" upp i mitt huvud. :) När jag var inne hos Chevalen så stod han och åt sitt hö och gång på gång tittade han ut och sen på mig precis som om han ville säga "Matte, matte, har du sett? Ska det vara så?
Är det farligt? Sen när jag hade pysslat om han och fixat med hans framhovar så ville han gå ut och titta, men han ville absolut ha med mig "Matte, matte kom och kolla, det ligger ett trä här, ska det vara så? Är det farligt?" Jag följe mde han ut och vi gick fram till trädet, flera gånger så tittad han på mig och frågade, men jag talade om för han att nu kan inget mer hända att nu var det Ok att jag vet om det och har sett det, då frustade han "ja, ja okey då, vad ska vi hitta på nu då? Sen var det Ektas tur och hon betedde sig likadant, fast hon var lite mer osäker och frågade flera gånger "ska det vara så, ska det vara så? är du säker på att det är ofarligt? Det ska ju inte ligga där, det har det inte gjort innan, det ser konstigt ut. Matte matte, är du säker? Ja det är lugnt, vi gick fram och tittade och man så hur den osäkra minen försvann ur hennes ansikte, så frustade hon med, sen var det bra. Sen kom hon på att foderhäcken var ju också annorlunda, där hade det också hänt grejer. Vi gjorde lite stick to me fast i frihet och från zon 1, vi tog små små steg framåt mot foderhäcken och hon kollade hela tiden med mig om allt var OK, väl framme så stod vi där och jag klappade om henne, och så fick hon lite godis, sen såg man riktigt hur glad hon blev över att hon fixade att gå helt själv ända fram så när vi skulle gå därifrån så blev hon lekfull och busig och tog ett glädje skutt och ett par små galopp språng därifrån. Sen var allt som vanligt igen. Hästarna är så himla tydliga om man bara väljer och vill se det :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar