tisdag 1 november 2011

En dag av tillit, timing och fokus.

Idag har jag haft en mycket givande eftermiddag med båda kusarna. Allt gick och slutade så himla bra, hästarna kändes avslappnade och ville verkligen vara med och tyckte att allt var roligt. Så härligt att se Ekta tillåta sig själv att vara lite busig och leka med saker. Hon fick mig verkligen att skratta idag. Först körde vi lite "stick to me" vilket går bättre och bättre jag måste bara inse att hon tar inte illa upp när jag gör rätt och hon är verkligen supernoga med att jag ska göra rätt :) Sen var det dags för lite "touch it" och där har jag min timing och att matcha hennes energi att jobba vidare på och åter igen gör jag rätt så är det bara kul. Sist gjorde vi "figure 8" och det var nog den bästa åttan någonsin :) Lilla busan hon är så härlig när hon är på det humöret, hoppas att fortsätter med det.

Sen var det Chevallens tur, först ville han dock inte bli fångad eller rätta sagt tyckte han att vi kunde göra annat :) Sen följde han snällt med, vi gjorde lite "Touch it" i hagen och gick över det nytt ned sågade trädet. Det var inga frågetäcken där inte, först frambenen, stop och sen bakbenen. Sen jobbade vi med tränset och bettet, det gick jättebra trots att det tog jättelågt tid. Jag blir lite sur på mig själv när jag tänker på hur jag har tränsat honom tidigare, bara för att jag inte har haft tid och fast att jag har vetat att jag gjort fel. Jag får dock lägga det bakom oss och fokusera på att göra rätt i fortsättningen. Vi började med lite "Touch it" och det gick jätte bra, han hade mycket mera energi idag och tyckte att allt var roligt helt plötsligt. Sen blev det en del ridning och "The game of contact" Det har vi gjort en hel del tidigare när vi höll på, fast jag fattade inte att jag gjorde rätt :) Det är verkligen dags att damma av ridkunskaperna, då de finns där, jag måste bara våga att lita på mig själv och att min häst gör det han ska bara jag behåller mitt fokus.

Det är så härligt att äntligen har hittat en människa som tänker som en själv, som tar sig tid, som inte rusar genom saker. Som har mål och delmål som man kan backa till om målet blir för högt. En som ser det en själv ser och fokuserar på det jag gör rätt och fel och vågar leverera befogad kritik, både positiv och negativ. Tusen tack för idag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar