fredag 4 november 2011

Störmoment

Igår hade vi en bra sesstion med Ekta. Vårt första treshholds började redan när vi skulle gå genom en del av ladogården som är ganska trång. Ekta blev lite oroligt och spänd, så vi fick börja med att lösa det. Det vilktiga med övningen var att hon skulle kunna känna att det är ingen som tvingar, pressar, stoppar eller skyndar på. Hon skulle känna sig trygg och veta att hon alltid kan backa ut när det blir för mycket för henne. Det är också en mycket bra förberedande övning för lastträningen. Dessutom fick vi massa störmoment i form av olika ljud och folk som kom och gick. Vi har övat på detta tidigare så det var inget helt nytt för Ekta, men det märktes att det var ett tag sen vi gjorde det sist.

Sen var det dags att ta oss till corallen och "stick 2 me" funkar bättre och bättre, jag måste bara tänka på att verkligen befinna mig i rätt zon när jag börjar gå.

Väl i corallen började vi åter igen med lite "Touch it" Med en RBI häst är det viktigt att man jobbar på ett återkommande mönster för att skapa och bibehålla konsekvens vilket skapar trygghet då hästen vet vad den ska göra och vad som förväntas av den. En RBI häst vill göra en sak i taget för mycket variation skapar bara förvirring. Eftersom hon nu kan och vet vad hon ska göra la vi till lite störmoment i övningen i form av störande ljud vilket bestog av att Joanna stog och klappade händer. Eftersom Ekta är extremt känslig för olika ljud så var det en jätte grej för henne i början, men efter en stund började hon att vänja sig vi det mer och mer. Även svärfar var ute och gick och med en ficklampa och bidrog till att vara ett störmoment han med. Övningen var jättebra för både mig och Ekta. I och med att jag själv är RBI så var det jättebra då jag verkligen fick jobba på att behålla mitt lugn och fokus, samtidigt som jag fick jobba med att agera rätt även när Ekta blev RBE.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar